Hvordan det startede for mig.

Min store lidenskab er Jeeps fra 1941 og frem til 1952, samt en interesse i militærkøretøjer generelt, uniformer og mærker.

Det startede med, at jeg var med på en øvelse i 1996, der så jeg en Jeep for første gang, det var kærlighed ved første blik, ejeren af denne jeep Torben Gade, som jeg fik en lille sluder med, blev overbevist om at sådan en kunne jeg ikke leve uden, det tog mig 1½ år at finde en, fandt den i Den Blå Avis, kikkede på den gennem et års tid, før jeg bare måtte købe den.

Sammen med min onkel og far tog vi en tur til Mårslet ved Århus den 16 januar 1998, fik kikke på dyret og tog en lille prøvetur, det var en oplevelse, med Jeepen fulgte der en Dan/Vesta trailer, samt en lille kasse med diverse reservedele, vi blev enig om prisen, og jeg blev den lykkelige ejer af en Willys Overland model CJ3A. derpå gik turen nord på igen, med onkel og far i ledsagervogn, jeg blev meget hurtigt klar over at det kan være meget koldt at køre en Jeep 125 km i -14 grader, i ikke det korrekte tøj, det var meget nødvendigt med stop på hver resteplads langs den jyske motorvej, jeg måtte ind og have kaffe samt varmen,  mange var henne for at kikke og spørge "er det ikke koldt at køre i sådan en åben bil" som ny ejer af sådan et dejlig køretøj, ville jeg ikke indrømme at det var koldt. der blev kikket en del hver gang jeg skulle starte den, da batteriet ikke var ok, derfor måtte jeg starte den med startsvinget, bil og chauffør kom helskindet og godt forfrossent hjem til Visse ved Aalborg, det var dejligt at komme ind foran pejsen og får varmen. turen havde ikke slået mig helt ud, så nu skulle den gennemgås, skulle jo lige se hvad det var jeg havde købt.

   

CJ3A 1991                                                                      CJ3A 1998

Den første lange tur jeg skulle ud på, var åbning af Storbæltbroen juni 1998. det var en meget stor oplevelse at være med til at åben den faste forbindelse over storbælt, turen gik fint der over, men det gav lidt problemer på hjemturen, jeg skulle lige forbi Nymindegab lejeren på HJV kursus, turene fra storbælt og til Nymindegab forgik med en smadret gearkasse, kunne ikke skifte gear, men den holdte lige til jeg holdte ved hovedindgangen til lejeren, hvor min følgesvend blev nød til at vente 4 timer på Falck så han kunne komme hjem til Aalborg med "resterne", ved gennem syn at gearkassen da jeg kom hjem, "ja den var færdig".

Jeepen har været med til træf både her i landet samt i England, War & Peace Show 2002, hvor min jeep var den eneste CJ3A blandt 3600 militærkøretøjer.

Jeepen har jeg haft skilt af en tre - fire gange, så jeg er ved at kende hver en lille detalje på den, 2004 gik jeg i gang med at renovere den helt, undervognen har været stålblæst, malet op igen med 2 kmp grundmaling. alle dele bliver vasket, sandblæst samt malet igen, karossen var godt angrebet af rust, så jeg valgte at købe en helt ny CJ2A karosse, (ja jeg har lavet den om til en 2A'er) ser mere om det på siden "jeep"

Jeepens historie har jeg fået fra den tidligere ejer.

1946: Det Danske Forsvar.

1969: Orlogskaptajn Frank Poulsen, Løkken.

1983: Flemming Huus, Århus.

1987: Maskinarbejder Gunner Enemark, Mårslet.

1998: Maskintekniker John "Blok" Kristiansen, Svenstrup J.

2007: Rådmand Ib Rasmussen. Nørresundby.

 

mail: John "Blok" Kristiansen